Nowy Ford Focus to samochód, w którym zastosowano całą masę innowacyjnych rozwiazań mających na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa, ale także troskę o środowisko. Dzisiaj chciałbym Wam przybliżyć kilka najciekawszych nowinek. Muszę przyznać, że część z nich to naprawdę ciekawe rozwiązanie, które znacznie ułatwią jazdę samochodem.
Blind Spot - system monitorowania martwego pola w lusterkach
Sygnalizacja pojawienia się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy
System sygnalizuje pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy po jednej lub drugiej stronie pojazdu.
Urządzenie wykorzystuje dwa czujniki emitujące impulsy radarowe o wielu wiązkach, umieszczone na zewnętrznych rogach tylnego zderzaka. W przypadku pojawienia się innego pojazdu w strefie wcześniej zdefiniowanego martwego pola widzenia w lusterkach bocznych, urządzenie odpowiednio wcześnie powiadamia o tym kierowcę, włączając lampkę ostrzegawczą umieszczoną na lusterku bocznym z jednej lub drugiej strony samochodu.
System zaczyna działać samoczynnie po przekroczeniu prędkości 10 km/h. Dzięki temu, rozwiązanie Forda jest szczególnie skuteczne w gęstym ruchu ulicznym oraz podczas wolniejszej jazdy w sznurze pojazdów na ruchliwych autostradach, a więc w warunkach, w których łatwo o kolizję.
Sygnalizacja pojawienia się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy
System sygnalizuje pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy po jednej lub drugiej stronie pojazdu.
Urządzenie wykorzystuje dwa czujniki emitujące impulsy radarowe o wielu wiązkach, umieszczone na zewnętrznych rogach tylnego zderzaka. W przypadku pojawienia się innego pojazdu w strefie wcześniej zdefiniowanego martwego pola widzenia w lusterkach bocznych, urządzenie odpowiednio wcześnie powiadamia o tym kierowcę, włączając lampkę ostrzegawczą umieszczoną na lusterku bocznym z jednej lub drugiej strony samochodu.
System zaczyna działać samoczynnie po przekroczeniu prędkości 10 km/h. Dzięki temu, rozwiązanie Forda jest szczególnie skuteczne w gęstym ruchu ulicznym oraz podczas wolniejszej jazdy w sznurze pojazdów na ruchliwych autostradach, a więc w warunkach, w których łatwo o kolizję.
Ta zaawansowana funkcja w sposób automatyczny naprowadza samochód na miejsce parkowania wzdłuż krawężnika. Urządzenie wykorzystuje dwa czujniki ultradźwiękowe (po jednym z każdego boku pojazdu) do wyszukiwania odpowiednio dużej luki między zaparkowanymi pojazdami. Naprowadzanie podczas parkowania jest na tyle precyzyjne, że do zaparkowania nowego Forda Focus wystarczy luka zaledwie większa o 20% niż całkowita długość samochodu. Kiedy już urządzenie znajdzie odpowiednią lukę, kierowca otrzymuje odpowiednią informację, a na wyświetlaczu na centralnej konsoli pojawiają się wyraźne wskazówki tekstowe i graficzne. Kierowca operuje pedałem gazu i pedałem hamulca, włączając odpowiednie biegi do jazdy do przodu lub wstecz, zaś system w pełni automatycznie obraca kierownicą. Manewry towarzyszące parkowaniu można wykonywać z prędkością nieprzekraczającą 10 km/h. Standardowe czujniki parkowania z przodu i z tyłu emitują typowe sygnały dźwiękowe ułatwiając kierowcy prawidłową ocenę odległości od zaparkowanych pojazdów.
Driver Alert System - monitoring koncentracji kierowcy
Funkcja wykorzystuje kamerę do oceny, czy zachowanie samochodu nie świadczy o wzroście zmęczenia lub wręcz o zaśnięciu kierowcy. Śledząc zmiany położenia samochodu względem znaków poziomych na drodze urządzenie reaguje na szczególny rodzaj zbaczania z toru jazdy, charakterystyczny dla momentów gdy kierowca zaczyna odczuwać senność i gdy znacząco spada poziom koncentracji.
Jeżeli uwaga kierowcy spadnie poniżej pewnego określonego poziomu, następuje uaktywnienie dwuetapowego procesu ostrzegania. W pierwszym etapie na wyświetlaczu zespołu wskaźników pojawia się odpowiedni komunikat, a urządzenie emituje ostrzegawczy sygnał akustyczny. Jeżeli kierowca nadal zdradza objawy zmęczenia i braku koncentracji, pojawia się stały komunikat ostrzegawczy, na który kierowca musi zareagować, zatwierdzając go naciśnięciem przycisku "OK".
Funkcja wykorzystuje kamerę do oceny, czy zachowanie samochodu nie świadczy o wzroście zmęczenia lub wręcz o zaśnięciu kierowcy. Śledząc zmiany położenia samochodu względem znaków poziomych na drodze urządzenie reaguje na szczególny rodzaj zbaczania z toru jazdy, charakterystyczny dla momentów gdy kierowca zaczyna odczuwać senność i gdy znacząco spada poziom koncentracji.
Jeżeli uwaga kierowcy spadnie poniżej pewnego określonego poziomu, następuje uaktywnienie dwuetapowego procesu ostrzegania. W pierwszym etapie na wyświetlaczu zespołu wskaźników pojawia się odpowiedni komunikat, a urządzenie emituje ostrzegawczy sygnał akustyczny. Jeżeli kierowca nadal zdradza objawy zmęczenia i braku koncentracji, pojawia się stały komunikat ostrzegawczy, na który kierowca musi zareagować, zatwierdzając go naciśnięciem przycisku "OK".
LSSS City Stop, system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach.
Nowy Ford Focus jest pierwszym pojazdem tej firmy wyposażonym w system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach stworzony po to, aby pomóc kierowcom uniknąć najechania na tył pojazdu stojącego przed nimi.
Nowy Ford Focus jest pierwszym pojazdem tej firmy wyposażonym w system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach stworzony po to, aby pomóc kierowcom uniknąć najechania na tył pojazdu stojącego przed nimi.
System ten wykrywa obiekty znajdujące się przed samochodem za pomocą skierowanego do przodu lasera na podczerwień zamontowanego obok lusterka wstecznego. System nieustannie (100 razy na sekundę) monitoruje odległość do pojazdu z przodu oraz prędkość zbliżania się do niego i w ten sposób oszacowuje ryzyko kolizji.
Na przykład, jeśli samochód z przodu nagle hamuje, a system wykryje ryzyko kolizji, następuje wstępne uruchomienie hamulców. Jeśli kierowca nie reaguje, hamulce są uruchamiane automatycznie i następuje zwolnienie przepustnicy.
System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach jest aktywny przy prędkościach poniżej 30 km/h.
Na przykład, jeśli samochód z przodu nagle hamuje, a system wykryje ryzyko kolizji, następuje wstępne uruchomienie hamulców. Jeśli kierowca nie reaguje, hamulce są uruchamiane automatycznie i następuje zwolnienie przepustnicy.
System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach jest aktywny przy prędkościach poniżej 30 km/h.
Funkcja ta umożliwia automatyczne przełączanie świateł drogowych na światła mijania, zapewniając kierującemu lepszą widoczność i oszczędzając kierowcy konieczności ręcznego przełączania świateł, co w niektórych okolicznościach może powodować rozproszenie uwagi. Układ sterujący wykorzystuje kamerę do rozpoznania momentu pojawienia się reflektorów lub tylnych świateł innego pojazdu, co umożliwia przełączenie świateł Forda Focus na światła mijania.
Przypominam Wam też, że cały czas możecie brać udział w konkursie Forda. Wszystkie informacje znajdziecie tutaj.
szkoda że moja focusina nie ma takich bajerów;-(
OdpowiedzUsuńautomatyczne wyłączanie świateł drogowych- ten :bajer: podoba mi się najbardziej, wiem jak irytuje oślepienie, ale pewnie to ja częściej oślepiam niż jestem oślepiony :D
OdpowiedzUsuńtrzeba przyznać ze Ford tak jak konkurencja zaczyna montować u siebie najnowsze zabawki i to w klasie compact, co im się chwali. Jednak W porównaniu z rewolucyjnym focusem 1 generacji ten jest ugrzeczniony i trochę brakuje mu charakteru:)
OdpowiedzUsuńNotka pierwsza klasa, zapraszam do mnie
http://madmachinery.blogspot.com/